Przejście do sekcji:

Treść strony - Aktualności 2017 r.

Ogłoszenie w sprawie nieodpłatnego odbioru i utylizacji zwłok zwierzęcych z terenu Gminy Wielgie na 2017 rok

Informuje się mieszkańców Gminy Wielgie, że została zawarta umowa z Przedsiębiorstwem Przemysłowo-Handlowym "HETMAN" Sp. zo.o. z siedzibą Florianów 24 – Zakład Utylizacji w Olszówce gmina Golub Dobrzyń na nieodpłatny odbiór odpadów zwierzęcych ( padliny ), które wymagają odpowiedniego unieszkodliwienia.

"Odpady pochodzenia zwierzęcego" należy przez to rozumieć zwłoki zwierząt ( lub ich części ) powstające w gospodarstwach rolnych na terenie gminy.

Jednostkowe zapotrzebowanie na wywóz odpadów pochodzenia zwierzęcego z gospodarstw proszę zgłaszać telefonicznie pod nr:

- 0-24 282 16 53;

- 0-56 683 25 62;

- 662 041 241

APEL do hodowców drobiu

Szanowni Państwo!

Wirus wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), podtypu H5N8 - nie jest groźny dla ludzi, ale jest bardzo szkodliwy dla gospodarki i niebezpieczny dla gospodarstw. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się wirusa są zarażone dzikie ptaki. Niestety przyczyną bywa również człowiek. Poniżej zamieszczamy podstawowe zasady postępowania.

Należy bezwzględnie przestrzegać zasad bioasekuracji:

  • zabezpieczyć paszę przed dostępem zwierząt dzikich,
  • nie karmić drobiu na zewnątrz budynków, w których drób jest utrzymywany,
  • nie poić drobiu oraz ptaków utrzymywanych przez człowieka wodą ze zbiorników, do których dostęp mają dzikie ptaki,
  • stosować w gospodarzstwie odzież i obuwie ochronne oraz po każdym kontakcie z drobiem lub dzikimi ptakami umyć ręce wodą z mydłem,
  • stosować maty dezynfekcyjne w wejściach i wyjściach z budynków, w których utrzymywany jest drób,
  • przetrzymywać drób w przeznaczonych do tego celu pomieszczeniach bez możliwości swobodnego poruszania się po otwartym wybiegu,

Za brak stosowania zasad bioasekuracji będą nakładane kary administracyjne.

Zwrot podatku akcyzowego w 2017 roku

Rozporządzeniem z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na 1 litr oleju w 2017 r. ( Dz. U. z 2016 r. poz. 1934 ), Rada Ministrów określiła stawkę zwrotu akcyzy na 2017 r. w wysokości 1,00 zł na 1 litr oleju. Oznacza to, że zwrot nie może być wyższy niż 86,00 zł na 1 hektar powierzchni użytków rolnych (1,00 zł × 86 litrów ).

W okresie od dnia 1 lutego do 28 lutego 2017 r. producenci rolni składają wniosek o zwrot akcyzy zawartej w cenie oleju napędowego zakupionego na potrzeby prowadzonej produkcji rolnej w okresie od 1 sierpnia 2016 r. do 31 stycznia 2017 r. Drugi wniosek będzie można składać od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2017 r.

Wyliczając kwotę należnego zwrotu należy pamiętać, że przy ustalaniu limitu nie uwzględnia się gruntów gospodarstw rolnych, na których zaprzestano produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o podatku rolnym oraz gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w rozumieniu tych przepisów.

Podstawą zwrotu podatku akcyzowego jest wniosek, którego wzór określa rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 789).

Do wniosku o zwrot podatku producent rolny dołączyć musi faktury VAT albo ich kopie, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego w okresie sześciu miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.

Wypłata zwrotu - w przypadku wniosków złożonych w terminie od 1 lutego do 28 lutego 2017 r. - nastąpi do dnia 30 kwietnia 2017 r.

Termin wypłaty może ulec zmianie w zależności od wpływu środków na realizację zadania.

Informacja KRUS

Zasady potrącania zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie zdrowotne z emerytur i rent rolniczych w 2017 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego - jako płatnik emerytur i rent - zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.) zobowiązana jest do pobierania comiesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń.

Od 1 stycznia 2017 r. zaliczki te ustala się w kwocie równej 18 proc. świadczenia uzyskanego w danym miesiącu, minus miesięczna kwota zmniejszająca podatek równa 46,33 zł (ustalona od obowiązującej do końca 2016 r. kwoty zmniejszającej podatek - 556,02 zł, która po podzieleniu na 12 miesięcy wynosi 46,33 zł).

Jeżeli emeryt/rencista (sumując świadczenia od początku roku) przekroczy dochód 85 528 zł, to wówczas od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie, zaliczka będzie wynosiła nie 18 proc., lecz 32 proc. dochodu uzyskanego w danym miesiącu i nie będzie zmniejszana o 46,33 zł. Natomiast od świadczeń wypłacanych w niskich kwotach, tj. do 257 zł miesięcznie, zaliczki na ten podatek nie będą pobierane.

Kasa wyjaśnia, że od 1 stycznia 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 29 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zmianie ustawy – ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1926), w myśl których roczna kwota zmniejszająca podatek w 2017 r. wynosi od 0 zł do 1 188 zł, w zależności od wysokości rocznego dochodu.

Niemniej Kasa podkreśla, że wysokość kwoty zmniejszającej podatek będzie ustalona indywidualnie dla każdego emeryta/rencisty dopiero w rocznym obliczeniu podatku, tj. po zakończeniu roku podatkowego 2017, a zaliczki potrącane będą w opisany wyżej sposób według dotychczasowej kwoty (556,02 zł). Kasa dodaje, że w przypadku emerytów/rencistów, których roczne dochody nie przekroczą 6 600 zł - kwota zmniejszająca podatek wyniesie 1 188 zł.

Emerytom/rencistom, których roczne dochody wyniosą od 6.600 zł i nie przekroczą 11 000 zł, odliczona zostanie kwota zmniejszająca podatek pomiędzy 1 188 zł a 556,02 zł. W przypadku emerytów/rencistów, których roczne dochody przekroczą 11 000 zł, ale nie przekroczą 85 528 zł, roczna kwota zmniejszająca podatek wyniesie - jak dotychczas - 556,02 zł.

Ponadto zgodnie z art. 85 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1793 ze zm.)  Kasa oblicza i pobiera z wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych składkę na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9% podstawy wymiaru składki; z tym że 7,75% podstawy wymiaru składki pokrywane jest z zaliczki na podatek dochodowy, a pozostałe 1,25% podstawy wymiaru składki potrącane jest z kwoty netto emerytury lub renty.

Więcej informacji na nie www.krus.gov.pl (Przykłady obliczania zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2017 r.)

Informacja pozyskana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy


 

Dofinansowanie utylizacji azbestu na 2017 rok

Informujemy mieszkańców gminy Wielgie o możliwości otrzymania 70% dotacji na demontaż, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest z budynków mieszkalnych bądź gospodarczych. Pozostałe 30% kosztów kwalifikowanych stanowić będzie udział właściciela nieruchomości. Wnioskodawcy zobligowani będą do wpłacenia 30% kosztów wg ceny ustalonej po rozstrzygnięciu przetargu lub zapytaniu ofertowym na realizację zadania „Demontaż, transport i utylizacja wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Wielgie w 2017 roku”. Ustaloną kwotę, stanowiącą 30%, należało będzie uregulować w terminie określonym odrębnym pismem.

Prosimy wszystkich zainteresowanych o złożenie kompletu dokumentów* w Urzędzie Gminy w Wielgiem pokój nr 8 ( p. Agnieszka Orłowska-Olewińska, tel. 0-54 289-73-80 wew. 44 ) w terminie od 16.02.2017 r. do 10.03.2017 r.

Osoby, które zostaną objęte przedmiotową dotacją zobowiązane są do zaniechania działań związanych z demontażem do chwili wyłonienia wykonawcy w drodze przetargu bądź zapytania ofertowego. Prace objęte dotacją mogą być wykonane wyłącznie przez wykonawcę wyłonionego w przetargu bądź zapytaniu ofertowym.

 

Komplet dokumentów zawiera:

- Wniosek o przyznanie dotacji ( dostępny w tutejszym urzędzie pokój nr 8 lub na stronie internetowej www.wielgie.pl )

- Harmonogram rzeczowo-finansowy ( druk dostępny w tutejszym urzędzie pokój nr 8 lub na stronie internetowej www.wielgie.pl )

- oświadczenie ( druk dostępny w tutejszym urzędzie pokój nr 8 lub na stronie internetowej www.wielgie.pl )

- Zgłoszenie zamiaru wykonania robót budowlanych (ewentualnie pozwolenie na budowę, pozwolenie na rozbiórkę )w Starostwie Powiatowym w Lipnie

- Kserokopia aktu notarialnego

- „Formularz informacji przedstawiony przez wnioskodawcę” w przypadku osoby ubiegającej się o dotację na budynki inne niż mieszkalne ( tj. obory, stodoły, budynki inwentarskie, budynki usługowe itp. ) ( druk dostępny w tutejszym urzędzie pokój nr 8 lub na stronie internetowej www.wielgie.pl )

Zasady wydawania zezwoleń na wycinkę drzew z terenów wpisanych do rejestru zabytków